Webdesigndirect

Onsite SEO, hoe werkt dat?

Geplaatst door

Wat is On Page SEO? 

Dat SEO voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) staat weten veel mensen tegenwoordig wel. Een SEO bureau of Internet Marketing bureau is hier meestal in gespecialiseerd. Het optimaliseren voor Google kan op verschillende manieren, zowel buiten je eigen website om door linkbuilding, gastbloggen, social media en het verspreiden van infographics én binnen je eigen website. Er is een verdeling te maken tussen het optimaliseren van de techniek en het verbeteren van je content oftewel tussen off page SEO en on page SEO. Hetzelfde geldt voor Internationale Zoekmachine optimalisatie

On site SEO

On page SEO, ook wel on site SEO genoemd, is de SEO pijler waar jij als eigenaar of beheerder van een website de meeste invloed op hebt. Het gaat om de inhoud van de website: de content. On page SEO is dus het optimaliseren van diverse onderdelen (tekst, afbeeldingen, video, koppen enzovoort) om zo goed mogelijk te scoren op een vooraf bepaald zoekwoord. 

Optimaliseren van je pagina’s

Allereerst moet je website technisch goed in elkaar steken op het gebied van snelheid, mobiele weergave, de sitemap etcetera. Als deze basis goed staat kun je de focus op On Page SEO gaan leggen, waarbij je individuele pagina’s gaat optimaliseren. Enkele onderdelen van je website die effect hebben op de zoekmachine optimalisatie zijn: 

  • De titel
  • Meta description
  • Koppen
  • URL structuur
  • ALT tekst voor afbeeldingen
  • Keyword optimalisatie
  • Interne en uitgaande links

Titel en meta description

De titel is zeer belangrijk in het On site SEO proces omdat deze wordt geïndexeerd en dus een belangrijke waarde heeft voor Google. Ook zorgt een aansprekende titel ervoor dat je sneller bezoekers op je website krijgt. De titel dient kort maar beschrijvend te zijn zodat de bezoeker weet wat hem of haar te wachten staat en welke informatie op de pagina te vinden is. De meta description is niet direct van invloed op de SEO resultaten maar heeft wel een grote invloed op het aantal bezoekers dat doorklikt naar je website. Laat de meta description beschrijvend zijn en een call-to-action bevatten.