Web design direct
Image default
Marketing

Zo wordt jouw website online goed gevonden

Ben je van plan om zelf een website te maken of wil je een website laten maken? Belangrijk is dat je hiermee goed gevonden wordt door potentiële bezoekers. Om goed gevonden te worden is het belangrijk om hoog in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te komen. Hoe je dit op een organische bereikt? Dat leggen we je graag uit! 

De drie pijlers van SEO 

Search Engine Optimization, in het kort SEO, staat voor zoekmachineoptimalisatie. De drie belangrijkste pijlers van SEO zijn: 

  • Content 

  • Techniek 

  • Authoriteit 

Zoekmachines vinden het belangrijk dat mensen op een website vinden naar waar ze op zoek zijn en niet direct deze website weer verlaten. Door te zorgen dat je deze pijlers goed op orde hebt, zal jouw website beter gevonden worden. 

Content 

Content is voor je website erg belangrijk. Waarvoor is je website bedoelt? Wie wil je dat je website bezoeken? Door teksten te schrijven over jouw expertise, zorg je dat klanten mensen je online gaan vinden. Voor een online marketingbureau is het bijvoorbeeld van belang om over onderwerpen als online marketing, SEO en SEA te schrijven. Door interessante en unieke teksten te schrijven, laat je zien dat je kennis in huis hebt. Om goed te scoren in de zoekresultaten is het van belang dat de teksten ook een bepaalde opbouw en structuur hebben. Wil je bijvoorbeeld op het woord SEO gevonden worden, is het belangrijk dat dit woord regelmatig terugkomt in de tekst. 

Techniek 

De tweede SEO-pijler is techniek. Techniek is een breed begrip, maar gaat in het algemeen over het gebruikersgemak van de website. Is de website snel geladen? Is de website ook geoptimaliseerd voor mobiel. Wanneer dit niet zo is, zul je als bezoeker snel de website weer verlaten. Dit is niet goed voor je beoordeling. Zoekmachines willen websites die snel laden en mobielvriendelijk zijn, waardoor je langer op de website blijft, hoog in de zoekresultaten hebben. Je kan je laadsnelheid onder andere verbeteren door niet te grote foto’s of filmpjes op je website te plaatsen.   

Autoriteit 

De derde pijler is autoriteit en is minstens net zo belangrijk als de andere twee. Hoe sta jij online bekend? Heb jij online een grote naam opgebouwd en nemen bezoekers jouw informatie serieus? Dan heb jij een hoge autoriteitsscore. Grote bedrijven hebben vaak al een aardige naam opgebouwd en dus een hoge autoriteitsscore. Voor kleinere bedrijven is dit wat lastiger. Dit bereik je door verwijzingen van andere websites te krijgen, ook wel linkbuildinggenoemd. Hoe meer andere websites zeggen dat jij interessante op je website hebt staan, hoe belangrijker zoekmachines jouw website beoordelen. Linkbuilding is daarom erg belangrijk om goed te scoren in de zoekresultaten.