Het belang van een huisstijl is voor ieder bedrijf essentieel, het is een stukje herkenbaarheid en zorgt voor een bepaalde mate van vertrouwen. Vooral als nieuw bedrijf is het dus belangrijk dat je dit stukje herkenbaarheid weet te creëren. Omdat het voor startende ondernemers soms een flinke uitdaging kan zijn om een goede huisstijl te kunnen bepalen en ze hier ook niet altijd het belang van inzien, leggen we je in dit artikel de belangen van een goede huisstijl uit, maar niet geheel onbelangrijk, hoe jij kunt zorgen voor een goede huisstijl voor jouw bedrijf! Wat is een huisstijlVoor wie actief is in de wereld van ondernemen, heeft vast wel een een bezoekje gebracht aan het Bloeise webblog. Hierin wordt namelijk onder meer vertelt wat het belang is van een goede huisstijl. Een huisstijl is in principe niets anders dan hoe jij je bedrijf of organisatie naar de buitenwereld profileert. Dit doe je door middel van bepaalde kleuren, logo’s en allerlei andere zaken die je laat doorwerken in alle uitingen die jij namens je bedrijf of organisatie naar buiten toe doet. Het maakt dan niet uit of het gaat om B2B content marketing of B2C marketing. De huisstijl is dus enkel en alleen het visuele aspect wat naar buiten wordt gedragen. Het zegt nog niets over je missie en visie van het bedrijf. Hoe belangrijk is een huisstijl?Vooral wanneer je je bezighoudt met webdesign marketing, dan ben je als geen ander bezig met het creëren van een huisstijl. Dat betekent dat een kleurpalet volledig wordt afgestemd en door wordt gevoerd in alle andere visuele aspecten van het bedrijf. Hierbij moet je denken aan de website, visitekaartjes, logo en al het andere waarmee jij je bedrijf naar buiten uitdraagt. Vooral door veel beginnende ondernemers onderschatten het belang van een goede huisstijl nog wel eens. Wanneer je bij de grotere gerenommeerde bedrijven komt, dan zal er zelfs een huisstijlhandboek aanwezig zijn. In dit handboek vind je zaken zoals bepaalde kleurcodes, maar ook stijlen voor bijvoorbeeld bepaalde producten of diensten. Kortom, een onmisbaar onderdeel voor iedere onderneming. Hoe creëer je een huisstijlHet bedenken en ontwerpen van een huisstijl is belangrijk, omdat hiermee eigenlijk het imago van je bedrijf wordt vastgesteld. Als je weinig kennis hebt van ontwerpen en dergelijke zaken, dan is het lastig om een huisstijl vast te leggen. Gelukkig zijn er voldoende bedrijven die je hier volledig in kunnen ontzien. Wanneer je dit namelijk één keer hebt staan, heb je er de komende jaren geen omkijken meer na. Het is in principe de blauwdruk voor alle toekomstige visuele uitingen die jij als bedrijf naar buiten brengt. Kies je ervoor dit niet te doen, dan kan uiteraard. Houd er dan echter wel rekening mee, dat het je bedrijf dan zal ontbreken aan een identiteit, wat de branding een stuk uitdagender maakt, want laten we eerlijk zijn die grote M met de gouden ogen, die kent toch iedereen.
|