Wat is remarketing en waarom is dit zo belangrijk?

Geplaatst door

Remarketing is een relatief nieuwe marketingtechniek. Het is wanneer je een andere website gebruikt om jouw eigen product of dienst via een advertentie te tonen aan een persoon die jouw website bezocht heeft. In dit geval promoot je jouw website aan een bezoeker die al bekend is met je product of dienst. De bezoekers worden hiermee uitgenodigd alsnog tot aanschaf over te gaan. Dit is een uitstekende manier om relaties met klanten op te bouwen en meer bezoekers naar jouw site te leiden. Je kent het misschien al uit ervaring. Je bezoekt de website van een schoenenwinkel en de weken erna zie je advertenties van die winkel voorbij komen. Dát is dus een remarketing campagne.

 

Wat is het voordeel van remarketing?

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van deze vorm van adverteren is dat je hiermee jouw werkelijke investeringsrendement omlaag kunt brengen. Nadat je jouw campagne hebt gemaakt, kun je alles bijhouden, van doorklikken tot vertoningen en zelfs het rendement van jouw investering (ROI). Waarbij normaal een bezoeker bijvoorbeeld na het klikken op een advertentie niet tot aankoop over ging, kun je hem of haar met remarketing nog overtuigen toch die aanschaf te doen. Doet de bezoeker dit? Dan is die eerste uitgegeven advertentie goedgemaakt en de remarketing campagne ook! Met remarketing kunnen bedrijven ook speciale advertenties laten zien aan degenen die hun site of app in het verleden al hebben bezocht. Al deze informatie wordt vastgelegd in de software, zodat je deze op elk moment kunt bekijken en kunt zien hoe effectief het is om dit verkeer naar jouw site te leiden. Stel; iemand heeft een bepaalde schoen gezien, dan laat je nogmaals die schoenen of varianten daarop zien. Dezelfde persoon een heel andere schoen laten zien, zou veel minder goed werken!

 

Remarketing optimaliseren

Remarketing kan enorm goed geoptimaliseerd worden. Veel beter zelfs dan normale campagnes. Zo kun je de prijs vervangen met een aanbieding. Daardoor zal jouw advertentie degene die het om de prijs niet kocht zeker kunnen overhalen alsnog jouw product te kopen. Want wie wil nu geen aanbieding gebruiken voor iets wat hij of zij toch al wilde? Remarketing kan ook worden gebruikt met online kortingsbonnen, waarbij kortingsbonnen kunnen worden gebruikt om iemand aan een specifiek product te koppelen wanneer ze terugkeren naar de website. Zo kun je een kortingscode koppelen aan een bepaald product om alleen die producten voor die bezoekers van de campagne af te prijzen.

 

Een remarketing campagne zelf opzetten

Zelf een remarketing campagne opzetten is vrijwel onmogelijk. Vaak mis je de technische kennis om het te implementeren en de strategische kennis om de campagne succesvol te maken. Een partij als DoubleSmart kan dit wel. Zij hebben de ervaring en specialisten om dit succesvol te maken. Kortom, wil je actief bezoekers tot klant converteren? Dan is remarketing iets voor jou.

 

Nadelen remarketing

Remarketing kan niet door iedereen ingezet worden. Bijvoorbeeld wanneer je te weinig bezoekers hebt, dan is remarketing niet interessant. Er zijn dan te weinig bezoekers om de advertenties aan te tonen. Meestal is er een minimum van ongeveer 10.000 bezoekers. Maar hoe meer data, hoe beter.