Vier typen websites

Geplaatst door

Vier typen websites 

Zolang je niet zelf een website nodig hebt, heb je geen reden om je te verdiepen in de verschillende designs die er mogelijk zijn voor deze bouwstenen van het internet. Op het moment dat je voor je bedrijf of om je creativiteit aan de buitenwereld te kunnen tonen een website nodig hebt, kan je daardoor overweldigd raken door de mogelijkheden die je te zien krijgt. Je kan je af gaan vragen of je een alles in 1 hostingpakket kiezen moet of als het je voordeliger uitkomt indien je naar een goedkoop internet optie zoekt. In deze post zal ik gelet op het voorgaande, enkele van de verschillende websites verschijningsvormen voor je op een rijtje zetten, zodat je aan de hand van het doel dat je met je website bereiken wilt, een keuze kan maken. 

De voordelen van een eigen website 

Zoals hier boven aangegeven kan je op een bepaald ogenblik de behoefte aan een eigen website, niet langer negeren. Je kan er voor kiezen je zelf via social media te promoten, maar je komt er vroeg of laat wel achter dat je dan afhankelijk bent van de grillen van de servers van deze netwerken. Je zal maar net op de bevestiging van de acceptatie van je offerte wachten op de dag dat Facebook een storing heeft. Vloeken helpt dan niet, slechts het hebben van de mogelijkheid je potentiële klant of cliënt anders te contacteren, kan je dan helpen niet te lopen stressen.
Je kunt in dat geval dan gebruik maken van de gebruikelijke maildiensten als Gmail, Hotmail en Yahoo mail, maar om serieuzer genomen te worden en professioneler voor de dag te komen, staat een aan je webadres gekoppeld email adres garant. Ook heb je met een eigen privé- of bedrijfswebsite meer vrijheid over de inhoud van de informatie die je op het internet plaats en hoe je je berichten vormgeeft.

Type website bepalen 

Indien je eenmaal besloten hebt dat je een eigen website hebben wilt, zal je voor een bepaald type website moeten kiezen. Bij de opkomst van het internet toen html en PHP zo een beetje de enige programmeertalen waren waarmee je een website bouwen kon, was de keuze beperkt en eigenlijk het aantal kolommen van je pagina’s bepalend voor je ontwerp. Thans zijn door geavanceerdere manieren om een website in elkaar te zetten , de mogelijkheden haast onbeperkt hetgeen ook de verschijningsvormen heeft verruimd.

Je hebt daardoor:
1. Websites die er uitzien als een magazine: Deze worden door grote bedrijven gebruikt, uitgevers van dagbladen en tijdschriften en zijn goeie bouwstenen voor je website indien je een onderwerp van verschillende kanten wenst te belichten of heel veel informatie over een bepaald thema te delen hebt;
2. Een website die lijkt op een portfolio: En dat eigenlijk ook gewoon is. Het is de optie waarvoor je kiest indien je bijvoorbeeld een fotograaf bent en je werk wilt tonen aan de bezoekers van je website;
3. Blog websites: heb je er plezier in je visies, inzichten, belevenissen of gewoon je dagelijkse activiteiten met anderen te delen, dan is een website in de vorm van een blog geschikt voor dit doel. Het is haast standaard geworden dat gerenommeerde bedrijven ook een blogpage hebben op hun website, waarmee ze je een kijkje achter de schermen van hun dagelijkse bezigheden gunnen. Je krijgt daardoor het gevoel dat je “ze kent”. Je vormt je mening over zo een bedrijf daardoor vaak reeds, voordat je hun fysieke winkel ooit bezocht hebt;
4. Webwinkels: deze nemen steeds meer terrein in. Ze staan op zichzelf of worden als online versies gebruikt van bestaande fysieke winkels. Kies je voor een dergelijke website, dan is het aan te raden om ook de afhandeling en dus het logistieke gedeelte van je verkopen goed te plannen. Hierdoor loop je nimmer belangrijke orders mis, ook niet in perioden van extreme drukte.
Het is gebruikelijk dat er elementen uit deze vier typen websites op één website worden gebruikt, maar je zal toch de basis van een bepaald model bij het bezoeken van zo een webpage herkennen.

Hoe pak je het aan 

Wanneer je eenmaal heb gekozen voor een type website, zal je naar een mogelijkheid moeten zoeken om het ook daadwerkelijk te laten bouwen. Dat kan je zelf doen of overlaten aan iemand die zich in het ontwerpen en vervaardigen van websites heeft verdiept.
Je zal behalve het laten registreren van je website adres ( de URL ) ook webruimte moeten aanschaffen, mits je er voor kiest gebruik te maken van de gratis versies van online hostingproviders. In dat geval wordt de naam van je website dus aan hun URL gekoppeld (bijvoorbeeld: jou naam.wordpress.com i.p.v. jou naam.com ).
Je kan op zoek gaan naar een alles in 1 webdesigner, die dus zowel je website registreert als hem bouwt of je kunt gewoon zelf aan de slag gaan en zelf je dynamische website bouwen.
De meeste hostingproviders bieden je namelijk de mogelijkheid om content management systeem pakketten ( WordPress, Joomla, Drupal, Wix en Magento) te (laten) installeren op je webruimte, waardoor je in korte tijd al dan niet zelf een website gebouwd kan hebben.

De templates en of thema’s die je bij het vormgeven van je website gebruikt, zijn in de meeste gevallen reeds voor verschillende toestellen ( desktop, laptop, tablet en mobiele telefoon) gemodificeerd, waardoor je ontwerp behalve toegankelijk voor alle gebruikers ook overal een identieke weergave heeft. Aangezien je met een content management systeem ook zelf je website zal kunnen beheren, is het kiezen voor deze optie het beste indien je jezelf ook via het internet wilt profileren.

In deze blogpost heb ik je het een en ander over de verschijningsvormen van websites verteld. Je kan met de opties die er zijn je website zo eenvoudig of ingewikkeld maken als je zelf wilt zonder daarvoor een heleboel geld uit te geven. Mocht je aanvullende informatie nodig hebben of op zoek zijn naar een goedkoop internet optie, dan kan je altijd een berichtje sturen. Ik wens je veel plezier en succes toe met je website.