Leer zonder bescheidenheid of opscheppen over uw talenten te praten.

Geplaatst door

vacatures

In een ideale wereld zouden de interviewers uw talenten zelf nauwkeurig kunnen inschatten, zonder dat u zelf hoeft op te scheppen of te adverteren. Maar in feite blijkt het moeilijk te zijn om een ​​conclusie te trekken over iemands capaciteiten, vooral in een korte interviewtijd. De cijfers die tijdens het interview aan sollicitanten worden gegeven, zijn slechts 4% hetzelfde als de cijfers die ze ontvangen op basis van de resultaten van hun werk.

Een van de redenen voor de ongrijpbare aard van talent is dat het gemakkelijk kan worden nagemaakt, vooral wanneer mensen misleid zijn over hun eigen capaciteiten. Het is veel gemakkelijker om anderen te misleiden als je jezelf hebt bedrogen. Het is geen verrassing dat narcisten en psychopaten het heel goed doen in interviews. Een andere reden: degenen die verantwoordelijk zijn voor het beoordelen van talent zijn niet zo getalenteerd als ze denken dat ze zijn, dus vertrouwen ze te veel op hun eigen intuïtie en interpreteren ze sleutelsignalen verkeerd, bijvoorbeeld door extraversie aan te zien voor sociale vaardigheden, vertrouwen voor competentie en charme – voor leiderschap. potentieel.

Wat moet je doen als je je talenten aan anderen wilt overbrengen, maar zonder ermee te pronken en er niet uit te zien als iemand die zich in jezelf vergist? Hier zijn vier eenvoudige tips.

Geef een korte beschrijving van uw ervaring in cijfers. Gedrag uit het verleden is niet altijd bepalend voor de toekomst, vooral niet als de situatie verandert, maar mensen willen er zeker van zijn dat je al soortgelijk werk hebt gedaan. Gelukkig zal deze vraag een van de eersten zijn die wordt gesteld bij het evalueren van je talenten, dus niemand zal je ervan beschuldigen dat je opschept als je alleen de vraag beantwoordt.

Het is belangrijk om het kort te houden. We leven in een tijd waarin mensen zich lange tijd niet kunnen concentreren. Als je een vraag te gedetailleerd gaat beantwoorden, loop je het risico dat mensen hun interesse in je verliezen en denken dat je je gedachten niet kunt samenvatten. Het kan tegen je werken: mensen die te veel over zichzelf praten, worden vaak als egoïstisch, arrogant of zelfs narcistisch ervaren. Als je je prestaties prijst zonder specifieke details te geven, kunnen luisteraars denken dat je overdrijft.

Daarom is het het beste om uw ervaring in cijfers uit te drukken en ter zake te spreken, bijvoorbeeld: “Ik heb 18 jaar gewerkt in gebied / industrie X”, “Ik leidde een team van 75 mensen”, “Onze business line groeide met 150 % ”Of“ Ik leidde een divisie, die goed was voor 60% van de omzet van het bedrijf ”. Als u niet zeker weet waarover u moet praten, kies dan uit uw ervaring de functie die het beste past bij de functie waarnaar u solliciteert.

Praat over je interesses, niet over vaardigheden. Het is algemeen aanvaard dat het normaal is om enthousiast te zijn over je interesses en hobby’s, maar niet zozeer over talenten. Anderen zullen bijvoorbeeld waarschijnlijk niet waarderen dat u uw gevoel voor humor of leiderschapsvaardigheden waardeert. Probeer te zeggen: “Ik ben een van de grappigste mensen ter wereld”, en iedereen zal onmiddellijk beslissen dat dit niet het geval is, en waarschijnlijk gelijk zal hebben. Hetzelfde zal gebeuren als je jezelf een “groot leider” noemt of zegt dat je een “ontwrichtende mentaliteit” hebt. Als je echter zegt dat je het leuk vindt om teams te leiden, na te denken over onconventionele manieren van werken of altijd ‘iets leuks te vinden’, geeft dat tenminste aan anderen door dat je talenten hebt op deze gebieden.

Concentreer u op uw potentieel. Recent onderzoek suggereert dat wanneer we anderen evalueren, we meer geïnteresseerd zijn in hun toekomst dan in het verleden. In The Picture of Dorian Gray zei Oscar Wilde dat hij de voorkeur geeft aan vrouwen met een verleden en mannen met een toekomst, maar in de echte wereld zijn er geen genderverschillen op dit gebied. We hebben de neiging om meer geïnteresseerd te zijn in de toekomst dan in het verleden van mensen, ongeacht geslacht. Dit is niet in de laatste plaats te wijten aan het feit dat het verleden al is geschreven en niet kan worden beïnvloed door onze beslissingen. Bovendien zijn echte vaardigheden en inspanningen vereist om de toekomst te beïnvloeden, wat een veel verantwoordelijkere activiteit is.

U kunt anderen helpen na te denken over uw eigen toekomst en op uw talenten te wedden door de kernkwaliteiten van uw potentieel te beschrijven. Psychologen wijzen op drie belangrijke discussiegebieden: leervermogen, enthousiasme en interpersoonlijke vaardigheden. Gelukkig lijkt het verhaal over deze voordelen niet op openlijke zelfpromotie: werkgevers begrijpen hoe belangrijk deze kwaliteiten zijn, aangezien ze mensen aannemen en promoten, waarbij ze zich op hen concentreren. De sleutel is niet om duidelijke uitspraken te doen als ‘ik leer snel’, ‘ik heb veel enthousiasme’ of ‘ik kan goed met mensen communiceren’, maar geef specifieke voorbeelden (zie de vorige tip) en toon deze vaardigheden tijdens het interview.

Als u bijvoorbeeld over goede interpersoonlijke vaardigheden beschikt, zult u anderen niet onderbreken, te veel praten of onbescheiden handelen. Als je wilt dat anderen geloven dat je een snelle leerling bent, praat dan over specifieke moeilijke problemen die je hebt opgelost of over speciale ervaringen die je hebt opgedaan. Deze voorbeelden hebben betrekking op prestaties uit het verleden, maar laten toe om conclusies te trekken over uw potentiële en toekomstige resultaten.

Verander je supporters in helpers. Reputatie is wat anderen (niet jij) van je denken. Het is natuurlijk beter als u geen zelfpromotie doet en anderen u in plaats daarvan over u vertellen. Aanbevelingen zeggen weinig over toekomstige resultaten, maar ze kunnen een belangrijke rol spelen bij het bepalen van uw succes. De juiste woorden, uitgesproken door de juiste persoon tegen de juiste gesprekspartner, zullen er meer toe doen dan welke objectieve indicator ook van uw talenten. Waardeer je supporters. Als het je lukt om van je mentoren (en supporters) helpers te maken, hoef je niet te veel voor jezelf te adverteren. Er is altijd een lichte kant en een donkere kant aan een reputatie. Verander de getuigen van de zonnige kant in uw ambassadeurs, en er zullen zich nieuwe kansen voor u openen (vooral als de donkere kant van uw reputatie niet openbaar wordt).

Onthoud ten slotte dat tolerantie voor zelfpromotie en sociale etiquette in bredere zin tussen culturen verschillen. Zelfs in zeer vergelijkbare landen zal hetzelfde gedrag in het ene als prijzenswaardig worden beschouwd en in het andere afgekeurd. Wat bijvoorbeeld in de Verenigde Staten als normale zelfpresentatie wordt beschouwd, zal er in het VK uitzien als onbeschoft opscheppen. Tegelijkertijd wordt de Britse manier van pronken – geveinsde zelfspot – in de Verenigde Staten geïnterpreteerd als een alarmerende twijfel aan zichzelf.

Zelfs als signalen of duidelijke tekens op verschillende manieren kunnen worden veranderd en geïnterpreteerd, zullen mensen in bijna elke cultuur naar hetzelfde zoeken: mensen die echt talenten hebben.

https://www.vindazo.be